ترکیب وهم وواقعیت در مرگ قسطی اثر لویی فردینان سلین
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شهید چمران اهواز - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده زهره نظری پور
- استاد راهنما عادل خنیاب نژاد علاءالدین گوشه گیر
- سال انتشار 1391
چکیده
مرگ قسطی، دومین رمان بزرگلویی فردینان سلین، روایت ناکامی ها و سر خوردگی های قهرمان داستان در فرانسه و انگلیس قبل از سال 1914 می باشد.از شروع تا پایان اثر، تجربه های فردینان جوان از هر نوعی که باشند تنها یک احساس را برای خواننده باقی میگذارند: سرگردانی انسان در جامعه ای که او را به عقب میزند و باعث له شدن او میشود. این همان احساسی است که مفهوم عنوان اثر به خواننده میدهد : زندگی بدون مرگ وجود ندارد.از آغاز هستی مرگ به ما تحویل داده میشود و ما مالک آن میشویم.به عبارتی دیگر، از همان شروع تولد ما از این موضوع آگاهی داریم که مردن بخشی از زندگی است و مرگ و زندگی با هم آمیخته اند . با روایت ماجراهای دوران کودکی و نوجوانی اش، راوی و قهرمان داستان نشان میدهد که چگونه فرایند سرخوردگی ها و نا کامی های زندگی احساسی شبیه به پرداخت اقساط یک وام را برای او بوجود می آورد.این اثر 620 صفحه ای خواننده را تا حد تهوع به پیش میبرد. در واقع مرگ قسطی کتابی آمیخته با خشونت است : خشونت روانی اعمال شده از طرف پدر و مادر راوی بر او، خشونت اجتماعی که کارفرمایان و همکاران فردینان بر او روا می دارند و سرانجام خشونتی که با آگاهی از وجود مرگ بر قهرمان داستان اعمال می شود.در رمانی که قهرمان آن تمام شکست ها را تجربه کرده است شاید صحبت کردن از کمیک مناسب نباشد اما با این وجود و بر خلاف تمام تجربه های تلخ قهرمان داستان،خنده ای تلخ برای خواننده ایجاد میشود که خشونت اثر را قابل تحمل میکند.این کمیک در واقع سلاحی است از طرف راوی برای غلبه بر ترس هایی که جامعه برای او بوجود می آورند. اما در نهایت هدف سلین چیزی جز نشان دادن تراژدی زندگی نیست.
منابع مشابه
لویی- فردینان سلین یا بازنمایی زبان عامیانه
صورت داستانپردازی و پردازش مفهومی رمانهای قرن بیستم درحیطههای روایتبخشی، ساختارسازی، محتواگرایی و واژهگزینی، از دغدغههای اساسی نویسندگان بهشمار میرود و ایدئولوژی و نظام جهانبینی افسارگسیختۀ رایج در این عصر را تحتالشعاع قرار داده است.ادبیات معاصر فرانسه، درپی ورود پرهیاهوی لویی- فردینان سلین به عرصۀ رمانپردازی قرن بیستم، در کالبدهای ابداعی و ساختارشکنانه، شکلی نوین به خود گرف...
متن کاملالتزام به گونه های کاربردی زبان در ترجمه نگاهی تطبیقی به مرگ قسطی اثر لویی فردینان سلین و ترجمه آن توسط مهدی سحابی
این پژوهش به بررسی گونههای کاربردی زبان از جمله زبان خودمانی، معیار، ادبی یا متکلف، عامیانه و حتی تا حدودی کوچه و بازار پرداخته است. ابتدا تعاریف روشنی از این گونهها اراﺋﻪ و ﺳﭙﺲ به جایگاه تک تک آنها در ترجمه اشاره شده است. از آنجایی که این کار مستلزم داشتن مثالهایی ملموس است، لذا اثر ادبی مرگ قسطی نوشته لویی فردینان سلین با ترجمه مهدی سحابی، که در آن گونههای مختلف زبان به کار رفته، برای بر...
متن کاملشناوری زمان و بی زمانی هستی شناختی در «سفر به انتهای شب» لویی فردینان سلین
خوانشهای استنتاجی چند لایه و همزمان از سفر به انتهای شب نوشتهء سلین، ما را بر آن داشت تا چگونگی امکان منعکس شدن ایدئولوژی نویسنده/ راوی در رمان را با نحوهء ساختمندی اثر از نقطه نظر زمانی مورد بررسی قرار دهیم. اینکه چگونه زمان در معنا و مفهوم تامه خود توانسته بازتاب دهندهء جهان بینی راوی باشد مسألهایست که ما جواب آن را با کنکاش در پارهای از معیارهای زمانی روایت همچون نظم روایتی، دیرش...
متن کاملتحلیل اجتماعی آثار سفر به انتهای شب و مرگ قسطی لوئی فردینان سلین
این پژوهش تلاشی لست در جهت تحلیل اجتماعی آثار سفر به انتهای شب و مرگ قسطی لویی فردینان سلین. سفر به انتهای شب، به عنوان نخستین اثر نویسنده، زندگی باردامو قهرمان اثر را در خلال جنگ جهانی اول و دوران بین دو جنگ در فرانسه ترسیم می کند. مرگ قسطی نیز، زندگی کودکی و نوجوانی فردینان راوی اثر را روایت می کند. از این روی در این مطالعه بر آنیم تا با استفاده از روش نقد جامعه شناختی کلود دوشه، که بر مبنای ...
بررسی پدیده اجتماعی "آنومی" و بازتاب آن در نوشتار رمان مرگ قسطی نوشته سلین
این مقاله به بررسی پدیده اجتماعی "آنومی" و بازتاب آن در نوشتار رمان مرگ قسطی نوشته سلین می پردازد. مطالعه این پدیده اجتماعی به ما این امکان را می دهد تا ناهنجاریهای اجتماعی را بررسی و سپس انتقال آن به عناصر زبانشناختی را مطالعه نماییم. شخصیت های این رمان هنجارهای اجتماعی را زیر سوال می برند. به واقع، قهرمان داستان فردینان به لحاظ اجتماعی ناسازگار است. نقطه اوج این عدم سازگاری در عناصر ادب...
متن کامللویی- فردینان سِلین یا بازنمایی زبان عامیانه
صورت داستانپردازی و پردازش مفهومی رمانهای قرن بیستم درحیطههای روایتبخشی، ساختارسازی، محتواگرایی و واژهگزینی، از دغدغههای اساسی نویسندگان بهشمار میرود و ایدئولوژی و نظام جهانبینی افسارگسیختۀ رایج در این عصر را تحتالشعاع قرار داده است.ادبیات معاصر فرانسه، درپی ورود پرهیاهوی لویی- فردینان سلین به عرصۀ رمانپردازی قرن بیستم، در کالبدهای ابداعی و ساختارشکنانه، شکلی نوین به خود گرف...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شهید چمران اهواز - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023